İş hijyeni dediğimizde aklınıza genel anlamda çalışma alanının temizliği geliyor olabilir. Ancak iş hijyeni, iş yerindeki kişilerin fiziksel ve ruhsal sağlığını riske atabilecek her bir faktöre verilen genel bir isimdir. İş hijyeni daha geniş bir perspektife sahip ve profesyonel olarak yaklaşılması gereken bir terimdir.
İş sağlığı ve güvenliği uzmanı, iş yeri hekimi, yönetici ve işveren çalışma ortamındaki çalışan sağlığından ilk sorumlu kişilerdir. İş sağlığı ve güvenliği uzmanı risk analizi ile işletmeleri gözden geçirir ve bu kapsamda çalışma alanında bir seri ölçüm, test ve analiz hizmeti ister. İş yeri hekimi ise çalışanlar için gerekli tahlilleri ister.
Çalışma ortamındaki kişisel maruziyetler ile çalışma ortamına yönelik fiziksel, kimyasal ve biyolojik etkenlerle ilgili işverenin işyeri ortamında çalışanların maruz kaldığı risklerin belirlenmesi için gerekli iş hijyeni ölçüm, test ve analizlerini İsgüm tarafından yetkilendirilmiş İş Hijyeni Ölçüm ve Analiz yapan laboratuvarlara yaptırması gerekmektedir.
İş Hijyeni Ölçüm ve Test Analizi Ne İşe Yarar?
İş hijyeni ölçüm, test ve analizi sayesinde tahmin edilemeyecek ve somut verilerle sunulması gereken sağlık riskleri keşfedilir ve bunlar için gerekli önlemlerin alınmasının önü açılır. Örneğin, fiziksel bir risk altında fabrikada çalışan bir kişinin, çalıştığı makinelerden doğabilecek tehlikeleri en aza indirmek için aydınlatma, gürültü, titreşim, termal konfor, uçucu organik bileşikler, polisiklikaromatik hidrokarbonlar gibi testler yapılabilir. Her işletmede asgari düzeyde dahi olsa bu ölçümlerden yapılması gerekenler vardır. En basit iş hijyeni ölçümü aydınlatmadır; fakat bu ölçüm sayesinde pek çok iş kazası önlenmektedir.
İş hijyeni test, ölçüm ve analizi ile çalışma ortamının yeterli ışık seviyesi, çalışan kişinin kulaklık ve maske kullanımına ihtiyacı olup olmadığı ve hatta giydiği kıyafetler ile ortam sıcaklığının değerlendirilmesi sonucu çalışan sağlığını koruyacak kriterler belirlenerek çalışanın optimum çalışma konforu sağlanır.
Ölçüm sonuçlarına göre ortam aydınlatmasının artırılması ya da azaltılması, havalandırmaların iyileştirilmesi, ortam sıcaklığının ayarlanması, gürültü ve titreşim seviyelerinin iyileştirilmesi gibi çalışanın çalışma şartlarını düzenlemek hem onları meslek hastalıklarından koruyacak hem de rahat çalışmalarını sağlayacaktır.
İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizi Gerekli Midir?
İş hijyeni ölçüm, test ve analizlerinin yapılması iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı gereğince zorunludur. 2012 yılında yayımlanan 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun “Madde 10 (4) İşveren, iş sağlığı ve güvenliği yönünden çalışma ortamına ve çalışanların bu ortamda maruz kaldığı risklerin belirlenmesine yönelik gerekli kontrol, ölçüm, inceleme ve araştırmaların yapılmasını sağlar.” maddesi ile ölçümlerin gerekliliği belirtilir.
İş hijyeni ölçüm, test ve analizlerinin firmanın tehlikelilik sınıfına göre (tehlikeli, az tehlikeli ve tehlikesiz olma) 2,4 ya da 6 yıllık periyotlarda yapılması gerekmektedir.
Yetkili laboratuvarlar tarafından hazırlanan raporlar denetimlerde firmalar tarafından denetçilere sunulmaktadır.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, iş hijyeni ölçüm, test ve analiz yetki belgesine sahip olan AEM Laboratuvarı, 15 yıllık deneyimi, uzman kadrosu ve teknolojik ekipmanları ile Türkiye genelinde iş hijyeni ölçümü hizmeti vermektedir.