Dünyada uluslararası ticaretin %90 gemiler ile yapılmaktadır. Ekonomik olarak gemilerin taşıyabileceği maksimum yük ve en düşük balast ile hareket etmesi daha uygun olsa da zaman zaman gemi dengesini ve seyir verimliğini sağlamak için gemilerin balast suyu almaları gerekebilir.
Gemi balast suyu, gemilerin balast tanklarında veya ambarlarında olan ve sefer boyunca güvenli gemi dengesini korumak amacı ile kullanılan yüktür. Gemilerin taşıma kapasitesinin ortalama %30 – 35’ini oluşturan her türlü tatlı ya da tuzlu sudur. Genel olarak gemilerin yük taşımadığı durumlarda ya da yüksek stabilizenin gerekli olduğu yerlerde geminin dengesini ve manevra yeteneğinin artırmak için tercih edilir. Balast suyu genellikle yüksüz gemilerin dip tanklarına balast alınır ve ağırlık merkezi değiştirilerek denge sağlanır. Gemi balast sistemi sayesinde geminin dengesi sağlanır. Bunun yanında da manevra kabiliyeti de artar. Gemideki gerilim en aza indirilir.
Geminin ağırlık merkezini ve batma miktarını ayarlamak amacı ile gemilerin bazı özel tanklara aldığı balast suyu yük alındığında suyu boşaltır. Yük boşaltıldığı zaman ise balast bankları deniz suyu ile doldurulur. Bu sayede bölgenin deniz suyu ve içindeki tüm canlılar başka bir bölgeye taşınabilir. Sıklıkla basın organlarında karşılaşıldığı gibi tropik yosun, denizaltındaki bitki örtüsünü ele geçirir. Denizaltı ekosisteminde bulunan bu değişikliklerde gemiler, balast suyu transferleri yolu ile bir yer tutar. Yılda 3 ile 10 milyar ton arasında bir miktar deniz suyu, balast suyu olarak gemiler tarafından taşınır. Her balast işleminde de 7 binden fazla canlı yer değiştirir.
Balast Suyu Arıtma Yöntemleri
Dünya genelinde birçok ülkede farklı yöntemde balast suyu arıtma sistemi kuran firmalar mevcuttur. Bu firmalar kurdukları sistemleri IMO’nun yayınlamış olduğu D2 standartlarına göre hazırlamak için çok farklı balast suyu arıtma yöntemleri geliştirmişlerdir. Bu yöntemlerin birçoğu halen gelişmekte olup genel temel olarak mekanik, fiziksel ve kimyasal yöntemler olarak ana başlıklarda ayrılmışlardır.
Balast Suyu Arıtma Yöntemleri | ||
Mekanik | Fiziksel | Kimyasal |
Filtreleme | Isı | Biyositler |
Siklonik Ayrıştırma | Ultrason | Hidroksik Radikalleri |
Oksijensizleştirme | pH Ayarlama | |
UV (Ultraviole) | Tuzluluk | |
Koagülasyon |
Balast Suyu Arıtma Sistemlerinin Önemi
Geminin durumuna bağlı olarak doldurulup boşaltılan balast suyu, deniz aşırı hareket eden gemilerin balast sularının denize aktarılması ekolojik dengeyi bozar. Dünya üzerinde her sene milyarlarca ton balast suyu gemiler tarafından yer değiştirmesi nedeni ile su içine yer alan canlıların da yaşam alanlarının değiştiği bilinir. Balast sularındaki canlıların bir bölümü gemi üzerinde yolculuk sırasında balast suyumdaki sıcaklık değişimleri, yiyecek kıtlığı ve ışıksız ortam nedeni ile ölür. Sağ kalan canlılar ise geldikleri yeni deniz ekolojisi ile karşı karşıya kalır. Bu canlılar yeni tanıştıkları bu ortamda ise doğal çevreyi işgal ederek istilacı olabilir. Balast suyu arıtma sistemleri önemi de bu noktada karşımıza çıkar.
Gemilerdeki balast suyu ile mikroorganizmaların yeni ekosisteme taşınması, deniz ekosistemi üzerinde kritik riskler meydana getirir. Dolayısıyla balast suyunun kontrolü oldukça önemlidir. Balast suyu yönetimi sayesinde balastın deşarj edilmesi ve arıtma yöntemleri belirlenir.
Balast suyu ile taşınan mikroorganizmaları engelleyebilmek için 2004 senesinde Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) platformu tarafından Uluslararası Gemilerin Balast Suları ve Sediment Kontrolü ve Yönetimi Sözleşmesi Türkiye’nin de içinde yer aldığı birçok ülke tarafından imzalanmıştır. Sözleşmeye bağlı olarak gemiler balast suyu değişimi yapmadan balast sularının arıtımı ve balast suyu analizi ile test edilmelidir.
AEM Laboratuvarı; teknik olanakları, profesyonel kadrosu ve sağladığı kaliteli hizmet ile balast suyu analizi ve numune alma konusunda TÜRKAK’tan ve uluslararası marka değeri olan birçok kuruluştan yetkili bir kuruluştur. AEM Laboratuvarı gerek ülkemizde gerekse yurtdışında hizmet vermektedir.